torsdag 9 augusti 2012

Förlossningsberättelse!

Här kommer den efterfrågande förlossningsberättelsen.. Allt är på ett ungefär då varken jag eller Martin satt  och kollade klockan under FL. Men från det att vattnet gick tills hon va ute va ca 4,5 timme! :)


18 Juli 2012 va en helt vanlig dag. Tog med Lukas ner till stan och kikade lite i affärer, sen mötte vi min bror, Sara & deras dotter Amilia. Jag köpte en glass till Amilia & Lukas.
Vid 15 tiden mötte vi upp Lukas pappa för att sedan åka till Lukas farfar & Iren. Blev en lugn dag ute i solen hos dom med god mat :) Hade inte en minsta känning av någon värk. Bara vanliga sammandragningar som jag haft det mesta under hela graviditeten.
Gick och la mej som vanligt..

Kl 00.30 den 19 Juli 2012 känner jag att det kändes konstigt och började rinna när jag låg i sängen. Konstaterade då att vattnet hade gått,  men inte en minsta känning än. Ringde in till FL och fick en tid kl 11.00 för kontroll då det kan ta ett tag innan man får värkar. Förberedde mamma ifall värkarna skulle komma igång, så hon kunde möta upp oss på vägen och ta Lukas.

Försökte sova, men det gick inte och vid ca.01.30 så kände jag en rätt kraftig värk. Martin hjälpte mej att klocka dom och dom kom med 2-5 min mellanrum.

Vid 02.00 kände jag ett riktigt tryck neråt och jag trodde jag skulle föda i sängen. Bad då Martin att ta på Lukas kläder och jag ringde FL igen och sa att jag  hade värkar och ville komma in & sen ringde mamma och sa att hon skulle åka direkt och möta oss.

ca 02.25 va vi påväg ut i bilen och körde mot NÄL. 02.35 va vi utanför MIO möbler och väntade på mamma, värkarna va jätte täta och sjukt starka. Ingen höjdare att sitta i en bil i det läget.

ca 02.50 va vi inne på FL och dom satten en CTG-kurva på mej och kollade hur mkt jag va öppen och de va 4-5cm. Värkarna blev kraftigare och mkt tätare och visste tillslut inte vart jag skulle ta mej till.

Vid 4 tiden bad jag Martin trycka på knappen så jag kunde få värmekuddar. Men dom hjäpte inte något. Så låg där tills jag försökte ställa mej upp. Tacka gud att Martin stod bredvid mej. Satans vad ont det gjorde och kände då att nu MÅSTE jag krysta!
Upp i sängen igen och Martin tryckte på knappen. Sköterskan undersökte mej igen och jag va då öppen 9 cm och fick börja krysta. Tog i för kung och fosterland för att få det överstökat!
När huvudet va ute fick jag stärnga order om att inte krysta. Jag förstod inte varför. Hörde bara att hon bad en annan sköterska om massa klämmor. Men när jag väl fick krysta igen så gick de fort..

05.12 kom världens finaste lilla tjej till världen. Hon fick namnet. Tindrah Linnea Sofia. Hon va en stor tjej på 3760 gram & 50 cm lång.

Anledningen till att jag inte fick krysta när huvudet va ute var för att Tindrah hade navelsträngen runt halsen och fick ingen luft, så dom fick klippa av den redan då. Hon va helt kritvit när hon kom ut. Hon kunde inte skrika, så dom va nära på att springa ut med henne och ge henne extra luft. Men precis vid dörren hör man ett rejält skrik från min lilla tjej och jag fick upp henne på bröstet.

Jag sprack inte något. Ingen bedövning, ingen luftgas! Precis som men Lukas och precis som jag ville ha det ! :D Jag är nöjd!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar