måndag 3 maj 2010

Förlossningsberättelse!

För ta och skriva en fölossningsberättelse som alla andra ;)

Började känna av lite stickningar i magen på kvällen den 14 april, men jag tänkte inte mer på det. Då jag haft ont förut. Så jag & Martin gick och la oss som vanligt runt 22-23..
Jag försökte sova, men kunde inte.. Stickningarna i magen kom tätt.. Låg och vred och vände mej länge innan jag kolla klockan och klocka värkarna.. Då kom dom olika mellan 2-3-4 min mellanrum. Då började jag förstå att förlossningen va på gång. Värkarna blev kraftigare o kraftigare, gick upp och gick runt i lägenheten.. Drack massa. Gick och la mej igen, men sen runt halv 3-3 ringde jag förlossningen och fråga lite. Hon tyckte jag skulle ta en dusch/bad och kolla om de släppte lite, och så skulle jag höra av mej sen igen.

Jag gick in och la mej i sängen en stund till, och vi 4 vaknar Martin av att höra mej andas tungt.
Jag gick in i duschen, och Martin åt frukost. Duschen hjälpte lite, eller en stund. Tills värkarna kom igen.. Vid 5 tiden ringde jag in till förlossningen igen, och då tyckte hon att vi skulle komma in.. och vid 6 tiden va vi inne på förossningen.. Och jag blev undersökt, och ja va redan då öppen 4 cm.

Dom kom och kolla två gånger hur mkt ja hade öppnat mej efter de, och andra gången va de 6 cm, och tredje 8 cm.. på jätte kort tid så de gick fort. Dom tog hål på fostervattnet, så att de skulle skynda på det hela.. Värkarna va JÄVLIGT krafftiga och kom med 1 minuts mellarum o tillslut utan uppehåll. Men jag ville inte ha någon bedövning.!

Stog upp en stund, sen ville jag lägga mej ner, och efter några minuter känner jag att jag vill krysta. Eller känner mej extremt nödig! Kände att huvudet va på väg ut.. Sen va jag bara tvungen att krysta. Jag blunda en stund, och när jag öppnar ögonen en stund, så är hela rummet fullt med människor. Lite läskigt. De kom en tant och tryckte på min mage för att hjälpa bebisen ut eller något, Bebisen syrebörjade bli dåligt så va tvungen att ta luftgasen lite då, Martin fick hålla i den.. Hörde också att dom tänkte klippa upp mej.. Men jag hann krysta ut våran bebis innan.. Så efter drygt 4 timmar på förossningen så kom våran Lukas till världen, klockan 11.01 den 15 april 2010.

En kort berättelse.. Orkar inte göra en detaljerad :) Bilder kommer!!


Det va en snabb förlossning, och mkt bättre än vad jag trodde. De gick fruktansvärt fort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar